niedziela, 29 kwietnia 2018

Sobota: Poznajemy Cieszyn i żegnamy Żory (Tomasz i Monika)

W przedostatnim dniu badań postanowiliśmy udać się na parogodzinną wycieczkę do Cieszyna. Autobus, którym mieliśmy dotrzeć na miejsce, ruszał o 9:30. Podróż nie trwała długo, odległość między Żorami a Cieszynem wynosi zaledwie 35 km.
Pierwszym miejscem, jakie odwiedziliśmy, był Rynek, na którym dominał charakterystyczny budynek Urzędu Miasta. Następnie udaliśmy się w kierunku Zamku Cieszyńskiego. Bardzo zapadającym w pamięć elementem zwiedzania była Rotunda p.w.św. Mikołaja. Wizerunek budowli został uwieczniony na odwrocie banknotu dwudziestozłotowego.

Fot. T. Białecki
Cieszyn jest miastem znajdującym się na granicy polko-czeskiej. Ulice “Czeskiego Cieszyna" w porównaniu z tymi po drugiej stronie Olzy były ciche i opustoszałe. Polska strona, w związku ze zbliżającym się weekendem majowym, tętniła życiem, co było kompletnym przeciwieństwem tego, co spotkało nas w Czechach. Po odwiedzeniu lokalnego sklepu i spacerze zjedliśmy obiad w barze mlecznym "Zapiecek".
Po powrocie z Cieszyna trochę zmęczeni wróciliśmy do Twin Pigs, aby odpocząć przed spotkaniem podsumowującym nasz wyjazd badawczy do Żor. Wydaje się, jakbyśmy dopiero wczoraj planowali nasz pobyt i czynili przygotowania do pierwszych badań terenowych i pierwszych wywiadów z chętnymi rozmówcami. Tydzień minął szybko i nastał czas podsumowań. Wieczorem spotkaliśmy się na omówienie naszego wyjazdu i tego, co osiągnęliśmy w minionych dniach.

Fot. M. Cieślewicz
Śmiało możemy zaryzykować stwierdzenie, że udało się nam przekonać do siebie liczne grono osób. Nastał czas pożegnań, jutro wyjeżdżamy z Żor, więc podziękowaliśmy serdecznie naszej przewodniczce Anicie za pomoc i wsparcie, jakiego nam udzielała podczas pobytu. Dziś wiemy, że Żory są miejscem, do którego zawsze z sentymentem będziemy powracać. Dziękujemy mieszkańcom za te przegadane godziny, za możliwość poznania historii ich rodzin i opowieści o miejscowości, za serdeczność, którą od Was otrzymaliśmy.